Jak biegać z haluksami?

Stopom z haluksami często towarzyszy ból spowodowany stanem zapalnym palucha. Stopa narażona jest na deformacje: koślawość palucha i młoteczkowatość palców. Mięśnie stóp są mniej wydolne, słabsze, obniżają się sklepienie stóp, powstaje płaskostopie poprzeczne i często podłużne.

Osoby z problemami haluksów powinny unikać biegania, ponieważ przeciąża to przodostopie i nasila problem plaskostopia poprzecznego. Jeżeli jednak kochamy ten sport i nie możemy bez niego żyć, trzeba się odpowienio do treningu przygotować.

Przedewszystkim należy zadbać o odpowiednie obuwie, podeszwy powinny być odpowiednio wymodelowane, miękkie, elastyczne dobrze zginające się w linii palców. Buty koniecznie powinny posiadać podeszwy amortyzujące wstrząsy i przeciążenia głównie przodostopia. Na rynku dostępne są poduszeczki żelowe na przodostopie, których zadaniem jest amortyzacja tych miejsc.
Buty powinny być wykonane z przewiewnego materiału, aby zapobiec poceniu się stóp. W przeciwnym razie może to doprowadzić do otarć na stopach, problemów skórnych, czy stanów zapalnych stóp.

Haluksy powstają przez płaskostopie poprzeczne stóp, zadbajmy zatem podczas biegania o wkładki ortopedyczne zapobiegające, leczące płaskostopie poprzeczne. Wkładki takie muszą mieć pelotę metatarsalną. Zapobiegają one powiększanu się haluksów i podpierają łuki poprzeczne stóp, dzięki czemu stopy są po biegu wypoczęte, nie bolesne i nie przeciążone zbędną pracą.
Można zaopatrzyć się w same peloty metatarsalne na płaskostopie poprzeczne, do biegania powinny posiadać taśmy mocującą je do stóp. Takie peloty nie odkleją się z butów podczas treningu i  taśmy zapięte ścisło na przodostopiu dodatkowo wysklepią łuki poprzeczne stóp.
Gdzie umieścić pelotę metatarsalną?